w sprawie: założeń i wytycznych do projektu budżetu Gminy Lidzbark Warmiński na 2017 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej
Informacje dodatkowe:
Na podstawie: art.30 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. 2016. 446); art.230 ust. 1, art. 233 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885 z późn. zm.).
z a r z ą d z a m
§ 1
Materiały planistyczne służące opracowaniu projektu budżetu gminy na 2017 rok należy opracować zgodnie z:
- zasadami ustalonymi w uchwale Nr XLIV/271/10 Rady Gminy Lidzbark Warmiński
z dnia 29 września 2010 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy, - ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r., poz. 885
z późn. zm.), - zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 kwietnia 2016r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 2016, poz.524),
- informacje uzyskane z Ministerstwa Finansów, Urzędu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Delegatury Krajowego Biura Wyborczego w zakresie wielkości planowanych kwot subwencji, dotacji oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych,
- informacje o stanie zobowiązań i należności wynikających z zawartych umów, porozumień,
- obowiązującymi uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy mającymi wpływ na budżet i WPF,
- założenia makroekonomiczne kraju dla 2017 roku, określone przez Ministerstwo Finansów w następujący sposób:
- średnioroczny wskaźnik inflacji na poziomie 1,3%,
- nominalny wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej 4,4%,
- PKB w ujęciu realnym: wzrost p 3,9%,
- minimalne wynagrodzenie o pracę w 2017 r. - 2 000,00 zł brutto,
- minimalna stawka godzinowa wynagrodzenia zleceniobiorców – 12,00 zł brutto.
§ 2
DOCHODY
W zakresie dochodów przyjmuje się:
- Stawki podatków od nieruchomości i od środków transportowych ustalone przez Radę Gminy w granicach określonych w ustawie z uwzględnieniem (odliczeniem) ulg ustawowych oraz udzielonych przez Radę Gminy w uchwałach.
- Stawki podatku rolnego według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzający rok podatkowy oraz podatku leśnego na średnim poziomie z roku 2016, które po urzędowym ogłoszeniu cen skupu drewna i żyta należy skorygować.
- Dochody z majątku gminy, z tytułu:
- dzierżawy, najmu oraz opłat za wieczyste użytkowanie - na podstawie obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów,
- sprzedaży majątku – w drodze przetargu lub wyceny (propozycja sprzedaży majątku powinna zawierać wykaz nieruchomości oraz ich szacunkowe wartości możliwe do uzyskania).
- Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych oraz inne dochody pobierane przez urzędy skarbowe na poziomie przewidywanego wykonania 2016 roku z uwzględnieniem szacowanych wartości wskaźników mikro i makroekonomicznych.
- Dochody nie wymienione w ppkt 1-4 w wysokości określonej w odpowiednim przepisie prawa (np. ustawa, rozporządzenie, uchwała, zarządzenie, decyzja, umowa, porozumienie), a dotyczące między innymi:
- opłat za zajęcie pasa drogowego,
- opłaty za korzystanie ze środowiska,
- odpłatności za wyżywienie w placówkach oświatowych,
- opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- opłat za gospodarkę śmieciową.
- opłaty skarbowej, itd.
- Planowanie w tym zakresie sporządzane jest wg właściwości merytorycznych komórek organizacyjnych i jednostek.
§ 3
WYDATKI
- Wydatki bieżące ustalić na poziomie przewidywanego wykonania na dzień 31.12.2016 roku, mając na uwadze ograniczanie wydatków do niezbędnych oraz mając na uwadze rozsądne planowanie – nie „na wyrost” - za wyjątkiem:
- wydatków na realizację zadań remontowych (nie dotyczy bieżących napraw i konserwacji), dla których należy wskazać rodzaj, uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia oraz kalkulację kosztów (np. kosztorys),
- wydatków na realizację zadań z bezzwrotnych środków zagranicznych, które należy oszacować w wysokości wynikającej z zawartych umów,
- wydatków na realizację zadań z zakresu ochrony środowiska, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, pomniejszonych o kwoty planowanych zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska,
- wydatków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
- wydatków na zakup środków żywności w placówkach oświatowych, które należy oszacować w wysokości prognozowanych dochodów z tytułu odpłatności za wyżywienie,
- wydatków na media (energia elektryczna, gaz, woda, ogrzewanie), które można zwiększyć o 1,30% wskaźnika inflacji,
- wydatków na zadania realizowane w drodze umów lub porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, które należy oszacować w wysokości kwot wynikających z zawartych umów lub porozumień oraz planowanych do zawarcia,
- należy przewidzieć składki członkowskie na rzecz organizacji do których należy gmina.
- Wydatki majątkowe określić w wysokości umożliwiającej osiągnięcie zaplanowanego efektu z uzasadnieniem kosztorysowym bądź kalkulacją dla każdego zadania.
Poszczególne referaty przedkładają dodatkowo informacje:
a) wykaz zadań dla których gmina posiada projekty ze wskazaniem kwoty koniecznej na zrealizowanie zadania (kosztorys),
b) wykaz dróg wg ustalonej kolejności z kosztorysem (bieżące utrzymanie § 421,430 oraz budowa/przebudowa § 605),
c) pozostałych zadań inwestycyjnych.
- Wydatki na wynagrodzenia ze stosunku pracy i pochodne od tych wynagrodzeń ustalamy wg planowanego stanu zatrudnienia na 31.12.2016 roku.
a) według aktualnych angaży pracowników z uwzględnieniem wszystkich składników wynagrodzenia,
b) nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne, należy ustalić kwotowo ze wskazaniem podstawy i % wyliczenia,
c) składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy uwzględniając wyłączenia ustawowe, należy wskazać podstawę obliczeń oraz % składek,
d) składki na PFRON,
c) wzrost wynikający z planowanych awansów, nagród uznaniowych,
d) dodatków pozostałych regulaminowych z wyszczególnieniem każdego rodzaju.
e) płacę minimalną przyjmuje się na poziomie 2 000,00 zł brutto.
- Zobowiązuje się kierowników referatów do uwzględnienia w budżecie środków dla jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych w tym stowarzyszeń, klubów sportowych itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielone dotacje.
- Generalna zasada jak będzie obowiązywała przy konstrukcji projektu budżetu na rok 2017: wydatki bieżące nie mogą przekroczyć dochodów bieżących.
- Rezerwę ogólną ustalić w wysokości od 0,1 do 1% wydatków ogółem.
- Rezerwy celowe ustalić w wysokości:
- rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego w wysokości min. 0,5% wydatków ogółem, pomniejszonych o wydatki inwestycyjne, wydatki na wynagrodzenia i pochodne oraz wydatki na obsługę długu.
- pozostałe ze wskazaniem celu i kwoty z uzasadnieniem konieczności ich ustalenia.
- W przypadku dotacji przyznanych na 2017 rok dla instytucji kultury i biblioteki obowiązkiem będzie przedłożenie przez te jednostki szczegółowej dokumentacji planistycznej – w rozbiciu na:
a) działalność bieżącą wg jednostek w układzie:
- koszty wynagrodzeń podstawowych,
- koszty utrzymania poszczególnych obiektów: media (rozbicie), środki czystości, artykuły biurowe, opłaty i inne,
- prace remontowe,
- zakup wyposażenia,
- programy finansowane ze środków zewnętrznych z wyszczególnieniem wkładu własnego.
b) wydatki związane z organizacją imprez – wskazać miejsce i przewidywany termin.
- W przypadku dotacji podmiotowej dla publicznej szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie „Razem w Kłębowie” ustalić na podstawie art. 80 ustawy o systemie oświaty.
- Przy podejmowaniu decyzji odnośnie umieszczania poszczególnych zadań w projekcie budżetu, należy dać pierwszeństwo tym, które odpowiadają poniższym wymogom:
- zadania rozpoczęte w latach poprzednich wymagające kontynuacji dla uzyskania spodziewanego efektu,
- zadania, które relatywnie szybko spowodują obniżenie wydatków, co pozwoli na szybki zwrot poniesionych nakładów i oszczędności w latach następnych,
- zadania, które zapewniają niezbędne usługi dla dużej liczby mieszkańców,
- zadania, których wykonanie spowoduje tworzenie nowych dochodów dla gminy,
- zadania przy realizacji, których można wykorzystać środki bezzwrotne,
- zadania, które mogą być wykonywane przy wykorzystaniu instytucji robót publicznych, prac interwencyjnych itp.,
- zadania uwzględnione w przyjętych gminnych programach.
§ 4
ROZCHODY
- Rozchody ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie: kredytów długoterminowych – ze wskazaniem roku i kwoty,
§ 5
MATERIAŁY PLANISTYCZNE
- Materiały planistyczne należy opracować na podstawie wytycznych określonych w niniejszym zarządzeniu, dla urzędu gminy oraz jednostek budżetowych – na wzorze stanowiącym załącznik nr 1.
- Wszystkie pozycje w materiałach planistycznych muszą być bezwzględnie poparte:
a) konkretnymi przepisami prawa materialnego,
b) wyczerpującymi objaśnieniami, kalkulacją w formie rozpisania kwoty każdego paragrafu, np.:
Dział 600:
Rozdział 60016:
paragraf 4210:
- zakup kamienia na drogi – kwota …...,
- zakup soli – kwota …..,
- zakup znaków drogowych – kwota …..., itd.
c) należy podać w każdym przypadku kwotę planu (wydatku) roku 2016.
- Materiały planistyczne dotyczące Wieloletniej Prognozy Finansowej przygotować należy odrębnie.
- Materiały składane są do skarbnika gminy w nieprzekraczalnym terminie do dnia 14 października 2016 roku.
- Skarbnik gminy do dnia 10 listopada 2016 roku obowiązany jest sporządzić projekt budżetu zawierający uchwałę budżetową z załącznikami i uzasadnieniem oraz projekt uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej.
§ 6
Wykonanie zarządzenia powierzam, dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych gminy, kierownikom referatów Urzędu Gminy.
§ 7
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Skarbnikowi Gminy.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.